SEOACTIVE – קידום האתרים בגוגל בניית אתרי אינטרנט מקצועי

Google Insights

ניתוח מעמיק באמצעות Google Insights

אתרי אינטרנט צצים על פני השטח, בלוגים נכתבים ומבטאים דעות שונות ומגוונות ורשתות חברתיות מאפשרות לקיים אינטראקציה אנושית. בין כל אלו, כמויות אדירות של מידע נעשות נגישות לציבור הגולשים הרחב. מנועי חיפוש רבים התפתחו במהלך השנים ואפשרו לגולשים לנווט בין אפשרויות המידע העומדות לפניהם. מנוע החיפוש מבית היוצר של חברת גוגל נחשב למנוע החיפוש הפופולרי ביותר מבין מנועי החיפוש הקיימים, ומיליוני גולשים ברחבי העולם עושים בו שימוש יומיומי. על מנת לנווט את החיפוש, על המשתמש להקליד צירופי מילים והמנוע מוצא אתרי אינטרנט העונים על בקשת החיפוש. עם זאת, בשנים האחרונות גוגל החלה לבחון את צירופי המילים שחופשו, באופן שישפוך אור על ציבור הגולשים. אחד משירותי בחינה אלו הנו Google Insights.

קצת רקע על Google Insights

בבואנו לבחון את Google Insights, יש לבחון לפני כן את מנוע החיפוש עליו הוא מתבסס. מנוע החיפוש של חברת גוגל נוסד על ידי לארי פייג’ וסרגיי ברין. על סמך הסברה כי בחינת הקישורים בין האתרים השונים תוביל לתוצאות חיפוש טובות יותר, הם פיתחו אלגוריתם המכונה “PageRank”, המאפשר לדרג את אתרי האינטרנט השונים על פי הקישורים ביניהם ומידת חשיבותם. כלומר, אתר אינטרנט שיש לו יותר קישורים בעלי חשיבות, ידורג במקום גבוה יותר. כאמור, מילות מפתח המוקלדות בתיבת החיפוש מנווטות את מציאת האתרים השונים. בשנת 2004 גוגל השיקה את “גוגל טרנד”, המאפשר לבחון את צירופי המילים המכונים גם מחרוזות תווים. בשנת 2008 גוגל הציעה לציבור הגולשים את השירות Google Insights, אשר מתבסס על גוגל טרנד, אבל מאפשר בחינה מעמיקה יותר. באמצעות בחינת מחרוזות התווים השונות ניתן לזהות אירועים מיוחדים המתרחשים בעולם, בין אם כאלה אשר הנם חד פעמיים ובין אם כאלה הנהפכים לדפוסים חברתיים. Google Insights מאפשר גם להשוות בין מספר מחרוזות תווים ולזהות הלכי רוח בציבור הרחב.

אלמנטים המוצעים על ידי Google Insights

הבחינה הסטטיסטית המתאפשרת על ידי Google Insights יכולה להיעשות על פי צירופי המילים, אזורים בעולם ותקופות זמן.Google Insights מציג גרף, אשר צירו האופקי מייצג את הזמן וצירו האנכי מייצג את כמות החיפושים שנעשו במשך הזמן הנבחן. בתוך הגרף נמדדת תדירות החיפוש של מחרוזת התווים. ניתן לבחון עד חמש מחרוזות תווים במקביל, כאשר כל מחרוזת מיוצגת על ידי צבע אחר. Google Insights מאפשר למקד את בחינת מחרוזות התווים, על ידי פילטרים שונים. ניתן לבחון לפי אזורים שונים, בין אם ברחבי עולם ובין אם בתוך מדינה ספציפית. בתוך כל מדינה ניתן למקד את החיפוש עד לרמת המחוזות והערים. ניתן למקד את הבחינה על פי זמן מסוים, החל משנת 2004, בה גוגל התחילה לאסוף את הנתונים. בחינת המחרוזות לפי הזמן המבוקש יכולה להיות החל משנים שלמות וכלה בשבוע האחרון. כמו כן, ניתן לבצע את הבחינה על פי קטגוריות שונות, הכוללות, בין היתר, את תחומי האמנויות, הבידור והנסיעות. Google Insights אף מאפשר לבצע את בחינת המחרוזות בשירותים אחרים המוצעים על ידי חברת גוגל וכוללים, מעבר לאתרי האינטרנט, גם את מאגר התמונות ומקורות החדשות. כמו כן, מעבר לגרף המציג את תדירות החיפוש של מחרוזות התווים השונות, מוצגים פילוחי התדירות על פי האזורים השונים. בשונה מ-“גוגל טרנדס”, Google Insights מציג גם מפה של האזורים השונים, המראה באופן וויזואלי את מידת החיפוש. לצד הגרף, Google Insights גם מציע מקורות חדשותיים הקשורים למחרוזת התווים. בנוסף לכך, Google Insights גם מציע בחינה על פי מוצרים ונכסים שונים. מעבר לגרף תדירות החיפוש של מחרוזות התווים, יוצגו גם עשרת המוצרים הפופולריים ביותר בתחום המוצרים המבוקש. כמו כן, יוצגו מוצרים שונים שהפופולריות שלהם גדלה באופן משמעותי בתקופת הזמן הנמדדת ואחוזי גדילה זו. Google Insights מאפשר לבצע את בחינת מחרוזות התווים לפי שפות שונות ברחבי העולם ועברית ביניהן. חברת גוגל מעדכנת את הנתונים באופן שוטף, דבר המאפשר בחינה מדויקת יותר של מחרוזות התווים.

התנהגויות ודפוסים חברתיים המוצגים על ידי Google Insights

כאמור, Google Insights מאפשר לזהות התנהגויות ודפוסים חברתיים ברחבי העולם. על פי בחינת מחרוזות התווים ניתן לזהות אירועים מיוחדים המתקיימים במקומות שונים בעולם ומתבטאים ברשת האינטרנט. לדוגמא, ניתן לראות כי תדירותה של מחרוזת התווים “מייקל ג’קסון” (בשפה האנגלית) העפילה בחודש יוני של שנת 2009, בסמוך להכרזה על מותו. ניתן גם לזהות דפוסים חברתיים. לדוגמא, ניתן לראות כי תדירות החיפוש של “סופרבול” נוסקת לגבהים משמעותיים מדי שנה בחודש פברואר, בסמוך למועד המשחק. בנוסף לכך, Google Insights מאפשר לבצע השוואות בין מספר מחרוזות תווים ולגלות, על ידי כך, את הלך הרוח של ציבור הגולשים לגבי אירוע מסוים. לדוגמא, ניתן לראות כי תדירות החיפוש של מחרוזת התווים “ברק אובמה” היתה גבוהה ביותר יחסית למחרוזת התווים “הילרי קלינטון” סמוך למועד ההכרזה על המועמד מטעם המפלגה הדמוקרטית בבחירות לנשיאות בארצות הברית. Google Insights גם מאפשר לבחון התנהגויות ודפוסים חברתיים בארץ ישראל. ניתן לראות כי תדירות החיפוש של מחרוזת התווים “האח הגדול” היתה גבוהה בחודש אוקטובר בשנת 2008, סמוך למועד השקת התוכנית. כמו כן, ניתן לזהות דפוסים חברתיים בציבור הישראלי. לדוגמא, מחרוזת התווים “חופש גדול”, מעפילה לגבהים משמעותיים בכל שנה בחודשי יוני, צמוד לסיום שנת הלימודים. Google Insights מאפשר לבדוק מה הציבור הישראלי חושב לגבי אירועים מסוימים, על ידי השוואה של מספר מחרוזות תווים. לדוגמא, השוואת מחרוזות התווים “ציפי לבני” , “ביבי נתניהו” ו- “אהוד ברק”, מראה כי תדירות החיפוש של “ציפי לבני” הייתה גבוהה יותר מאלו האחרות. Google Insights גם מאפשר לבחון מגמות שיווקיות. באמצעות בחינת מוצרים ונכסים, המפרסם יכול לדעת מהו הביקוש בקרב ציבור הגולשים, על ידי בחינת האזורים ותקופות הזמן.

לסיכום, ניתן לראות כי Google Insights מאפשר ניתוח מעמיק על תדירויות החיפוש השונות של הגולשים ברשת האינטרנט. שירות זה מוכיח כי המרחב הווירטואלי מקביל ומושפע על ידי העולם האמיתי.