מה זה pagerank וכיצד משתמשים בו

מה זה pagerank וכיצד משתמשים בו

אנשים רבים שמעו את המושג pagerank אך אינם יודעים למה הוא משמש ומה משמעותו. גוגל מעניקה לבעלי אתרים כלים שונים לקידום אתרים ומדדים המאפשרים בקרה ושליטה על האתר. מדד חשוב ומרכזי של גוגל הוא מדד ה- pagerank, עליו נפרט במאמר זה.

מדד זה הוא הכלי הוותיק ביותר של גוגל ושמו מיוחס לאלגוריתם הראשון שנבנה על ידי גוגל. רבים חושבים כי מקור המושגpagerank הוא בתרגומו המילולי – “דירוג העמוד” אך הדבר אינו נכון. המדד נקרא כך על שמו של לארי פייג’, ממייסדי גוגל. ה-PR נרשם כפטנט בסוף שנות ה-90, כשיטה לספירת קישורים חיצוניים ודירוג העמוד על סמך כך.

חשיבותו של ה-pagerank

ישנם ויכוחים רבים באשר להשפעתו של ה-pagerank. רבים טוענים כי גוגל אינה מייחסת לו חשיבות רבה. למרות זאת, זהו כלי יעיל בכדי להבין את מצב האתר לעומת אתרים אחרים. בנוסף, גוגל מציעה שירותים מסוימים בתשלום, אך מדד ה-pagerank הוא המדד היחידי המוצע לשימוש חופשי על ידי גוגל.

מהו pagerank?

מדד ה-pagerank של גוגל נועד לדירוג האתרים על פי מספר בין 1-10, כאשר 1 הוא הנמוך ביותר ו-10 הוא הגבוה ביותר. ה-PR הוא מעין ציון לאתר, הניתן על ידי גוגל. ניתן להסתכל על מדד ה- pagerank כהצבעה, בעד או נגד אתר או עמוד באינטרנט. ההצבעה נעשית על ידי האתרים ועמודים השונים באינטרנט.

כיצד מחושב ה-pagerank? באופן כללי המדד מחושב על פי איכות וכמות הקישורים החיצוניים לאתר האינטרנט שלכם. הקישורים החיצוניים הם הקישורים לאתר, הממוקמים בדפים שונים ברשת. ככל שמספר הקישורים המובילים לאתר שלכם גבוה יותר, כך ה-pagerank יהיה גבוה יותר.

גוגל מדרגת את האתרים על פי סדר איכותם. כל אתר המחזיק בקישורים לאתר או לעמוד שלכם, מעלה את הדירוג של האתר בגוגל. איכות ושווי הקישור נקבעים על פי דירוג האתר בגוגל, ודירוג ה-pagerank שלו. ככול שהאתר הוא בעל דירוג גבוה יותר, כך שווי הקישור יהיה בעל משקל גבוה יותר, וישפיע באופן ניכר על ה- pagerank. גוגל מתייחסת לקישורים החיצוניים כהמלצות של אתרים על עמודים או אתרים אחרים.

מה הבעייתיות ב-pagerank? בעל אתר אינו יכול לשלוט על כמות הקישורים החיצוניים לאתר. אתר בעל pagerank השווה ס הוא אתר פסול על ידי גוגל. לכן, לרוב לא מייחסת גוגל חשיבות לקישורים חיצוניים מסוג זה. למרות שאין לבעלי אתרים שליטה על כמות הקישורים החיצוניים, ישנן דרכים עקיפות להגדיל את ה-pagerank.

אתר בעל תוכן איכותי, שביצע אופטימיזציה ומתעדכן באופן שוטף, יחשב לאתר איכותי יותר ולכן ימליצו עליו יותר אתרים אחרים.

ישנה אבחנה בין ה-pagerank המוצג לגולשים, לבין שיטת המדידה של גוגל. מדד האתרים, כפי שגוגל רואה אותו, הוא אינסופי. למרות זאת, למען נוחיות הגולשים, המדד המוצג לגולשים נע מ- 1-10.

כיצד משתמשים בpagerank?

השימוש ב-pagerank הוא פשוט ונוח. יש להוריד את סרגל הכלים של גוגל ולהתקינו בדפדפן. לאחר ההתקנה, מוצג כפתורpagerank על סרגל הכלים. לחיצה על המדד תראה לכם את דירוג האתר בו אתם נמצאים, מ1-10. סולם המדידה של ה-pagerank משתנה מעדכון לעדכון, ביחס ל-PR בסרגל הכלים של גוגל. המדד בסרגל הכלים ממיר את סולם המדידה למספרים מ-1-10. יש לקחת בחשבון כי ההמרה לא מדויקת במאת האחוזים.

ניתן לבדוק באמצעות מדד pagerank את פופולאריות האתר שלכם. באמצעות לחיצה פשוטה על סרגל הכלים בדפדפן, ניתן לראות במהירות עד כמה העמוד הנוכחי פופולארי בקרב משתמשים ובעלי אתרים אחרים. בנוסף, ה-pagerank משמש כמדד שיש להתחשב בו בקידום אתרים. באמצעות המדד ניתן לבדוק את הפופולאריות של מילות מפתח ומילות חיפוש באתרים השונים ולדעת את ערכו של ביטויי מפתח מסוים שאתם רוצים לבדוק. הכלי יכול להיות שימושי מאוד בבחירת ביטויי המפתח עבור אתר.

ישנן דרכים שונות להגדיל את חשיבות הקישור לאתר או לעמוד. התהליך הנפוץ להגדלת חשיבות הקישור הוא הוספת האתר לספריות באינטרנט. ניתן להגיש את האתר לספריות, בתמורה לקישור באתר שלכם, שיוביל לאתר הספריה בה בחרתם. ניתן לבצע חילופי קישורים עם אתרים אחרים ברשת, אך יש להיזהר לא ליצור מספר קישורים גבוה מדי.

עדכון pagerank

עדכון ה-pagerank מתבצע על ידי גוגל בכל תקופה מסוימת, בדרך כלל כל מספר חודשים. העדכון אינו מתבצע בזמנים קבועים ולא ניתן לדעת מראש את מועד העדכון. ה-pagerank מראה את מידת שביעות הרצון שלו מהאתרים. אתרים שנפגעים מעדכון המדד הם בדרך כלל אתרים בעלי תוכן וקישורים שלא מעודכנים באופן שוטף או שאינם ברמה גבוהה.

לסיכום, יש לזכור כי מדד pagerank הוא רק אחד מהמדדים בהם גוגל מתחשבת בכדי לקבוע את דירוג האתר. לגוגל יש עשרות משתנים שונים, בהם היא מתחשבת על מנת לקבוע את דירוג האתר. אין ספק שבעבר חשיבותו של ה-pagerank הייתה גבוהה יותר, אך גם כיום ניתן ומומלץ להעזר במדד. בנוסף, חשוב לזכור כי הדירוג ניתן עבור עמוד מסוים (לא עבור אתר).